Popis realizace SAS Kapa

 

 

POPIS REALIZACE SLUŽBY

„KAPA – Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi“ – identifikátor: 5712980

 

Od kořenů, z.s. je občanským sdružením (zapsaným spolkem), které vzniklo dne 23.3.2015 za účelem umožňovat odborné i laické veřejnosti zvyšování kompetencí a povědomí o udržitelném rozvoji, společensky odpovědném chování, prevenci sociálně patologických jevů, realizovat preventivní, vzdělávací, volnočasové činnosti, nácvik pracovních činností s osobami z vyloučených lokalit, etnických skupin a jinak znevýhodněných skupin organizovat zájmové kluby a aktivity. Je organizací mající vlastní právní subjektivitu.

Za založením spolku stojí několik odborníků různých profesí s dlouhou praxí ve svém oboru, kteří působí na Kutnohorsku a ve Středočeském kraji.

 

Charakteristika služby

SASRD Kapa poskytuje službu sociální prevence, která je uživatelům organizace Od kořenů, z.s. poskytována v souladu s ustanovením §65 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a v souladu s ustanovením §30 vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách – vše v platném znění.

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Kapa poskytují jak ambulantní, tak terénní služby rodinám s dětmi od 0-18 let. Pracujeme s uživateli v zejména v  jejich přirozeném prostředí, analyzujeme sociální situaci rodiny a použitím vhodných metod sociální práce přispíváme k odstranění nežádoucích faktorů bránících jejich integraci do společnosti. Cílem terénní práce je zamezení prohlubování sociálního vyloučení rodin a zajištění lepší péče rodin o jejich děti. Provádíme sociální intervenci pro zlepšení jejich orientace ve společnosti, a tím zvyšujeme jejich sociokulturní úroveň a tím přispíváme k řešení jejich nepříznivé sociální situace.

 

Služba obsahuje tyto základní činnosti, které jsou zajišťovány v níže uvedeném rozsahu:

                                  

a) VÝCHOVNÉ, VZDĚLÁVACÍ A AKTIVIZAČNÍ ČINNOSTI:

1.   pracovně výchovná činnost s dětmi:

V rámci této činnosti provozujeme Předškolní klub „Minikapík“. Klub je určen dětem od 2 do 7 let, které nenavštěvují standardní MŠ z důvodů ekonomických nebo sociálních. Návštěvy v klubu jsou zdarma, mohou být nepravidelné. Naším cílem je připravit děti na školní docházku tak, aby zvládli učivo běžné základní školy.

·      nácvik a upevňování motorických, psychických, sociálních schopností a dovedností dětí (stříhání, lepení, určování barev, tvarů apod.)

·      Odpolední aktivity v klubu Kapík: aktivity spojené se školou (doučování, psaní domácích úkolů, pomoc s referáty apod.)

2.   pracovně výchovná činnost s dospělými:

Poskytujeme činnosti, které upevňují nebo rozvíjejí psychické a fyzické schopnosti uživatelů nebo jejich sociální

dovednosti – s uživateli nacvičujeme asertivní způsob prosazování se, sociální kompetence, v rámci socioterapie se věnujeme nácviku rodičovského chování, včetně vedení domácnosti a hospodaření, nabízíme volnočasové aktivity pro dětské uživatele, vzdělávání dospělým uživatelům – např. práce s PC. Nabízíme doučování, individuální přípravu do školy.

Tuto činnost zajišťují sociální pracovnice přímo ve vyloučené lokalitě. Zde máme vybudované zázemí s vhodným vybavením.

Dále, v rámci předškolního klubu, se rodiče dětí učí dohlížet na pravidelnou docházku svých dětí, aktivně plánovat den tak, aby byli schopni dítě včas do klubu přivést a v určenou hodinu si opět potomka vyzvednout, připravovat dítěti svačinku na dopoledne, chválit dítě za dílčí úspěchy v klubíku, spolupracovat s pedagogem a také se aktivně podílet na řešení případných výchovných problémů dítěte (s možností konzultace se sociální pracovnicí).

3.   nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností dítěte:

Probíhá opět v rámci předškolního klubu. Děti se učí základním hygienickým a společenských dovednostem. S dětmi pracujeme individuálně, podle jejich potřeb a dosažených znalostí a dovedností.

4.   zajištění podmínek a poskytnutí podpory pro přiměřené vzdělávání dětí:

Taktéž v rámci předškolního klubu. Děti mají k dispozici vybavenou místnost didaktickými pomůckami. S dětmi pracuje pedagog dle individuálních a vzdělávacích plánů.

5.   zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity:

Probíhá nepravidelně v rámci předškolního klubu a odpoledních aktivit pro rodiče s dětmi. Jedná se o výlety a rodinné akce.

 

b) ZPROSTŘEDKOVÁNÍ KONTAKTU SE SPOLEČENSKÝM PROSTŘEDÍM:

Doprovod uživatelů na úřady, k odborným lékařům, jednání s institucemi, školami, apod., zprostředkování návazných služeb, zprostředkováváme kontakt s odbornými institucemi ve prospěch uživatelů (odborní lékaři a specialisté), zprostředkováváme kontakt s dětskými domovy, kde jsou umístěny děti uživatelů.

 

c)   SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ ČINNOSTI: SOCIOTERAPEUTICKÉ ČINNOSTI, JEJICHŽ POSKYTOVÁNÍ VEDE K ROZVOJI NEBO UDRŽENÍ OSOBNÍCH A SOCIÁLNÍCH SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ PODPORUJÍCÍCH SOCIÁLNÍ ZAČLEŇOVÁNÍ OSOB:

            Základnou socioterapeutických činností je sociální poradenství. Již při prvním setkání se zájemcem o službu (potenciálním uživatelem) začíná socioterapeutická činnost. Cílem této činnosti je, aby uživatel dostal na profesionální úrovni to, co potřebuje (tj. přijetí, poskytnutí bezpečí, porozumění, informace, doporučení, podporu, zkušenost, dovednosti apod.), aby mohl být co nejsoběstačnější, aby mohl žít svůj život dle vlastních rozhodnutí a nést za sebe odpovědnost. 

            Konkrétně do těchto činností patří osobní rozhovory v kanceláři poradny SASRD, doprovázení, práci na konkrétních cílech v reálném sociálním prostředí, získávání a dlouhodobé upevňování konkrétních zkušeností a dovedností. S uživateli je pracováno jednotlivě a dle konkrétních individuálních plánů.

 

d)   POMOC PŘI UPLATŇOVÁNÍ PRÁV, OPRÁVNĚNÝCH ZÁJMŮ A PŘI OBSTARÁVÁNÍ OSOBNÍCH ZÁLEŽITOSTÍ:

·         1.   pomoc při vyřizování běžných záležitostí,

·         2.   pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování

 

Pomoc je uživatelům poskytována terénně. Předškolní klub a kancelář sociálního poradenství je zřízena přímo v přirozeném prostředí uživatelů.

ad)1.   pomoc při vyřizování běžných záležitostí

Zajišťuje sociální pracovnice sociálního poradenství terénní formou. V rámci poradenství se jedná např. o informační servis, který je prováděn ústní případně písemnou formou - letáky, vytištění údajů (např. informace o možnostech příležitostného výdělku, brigády, pronájem bytů, možnosti studia apod.).

ad2) pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování

     Tato činnost je zabezpečena sociálním pracovníkem terénní formou. Uživateli byla např. poskytnuta pomoc v krizi, cílená na zvládnutí potíží v rozsahu akutní intervence (např. odkázání na instituce návazné péče, doprovod).

Rozsah služby, která je uživateli poskytována v rámci jednotlivých činností, jejich čas a četnost je s uživatelem dohadována průběžně v rámci individuálního plánování poskytované sociální služby. Mění se s ohledem na jeho aktuální potřeby a aktuálně stanovené osobní cíle uživatele.

Základní sociální poradenství je uživatelům poskytováno vždy, zajišťuje ho sociální pracovnice organizace.

Zájemce o službu se stává uživatelem sociální služby na základě „Smlouvy o poskytování sociální služby“. S klientem předchází jednání s ním, jakožto se zájemcem o poskytnutí sociální služby, při kterém je seznámen s poskytovanými službami a pravidly pro možnost jejich využití.

 

Služby KAPA jsou poskytovány následující cílové skupině osob:

KAPA – SASRD se orientuje především na rodiny s dětmi ( 0- 18 let), které mají problémy s ,,plněním svých úkolů“. Tyto úkoly se týkají zvládání důsledků nedostatečného potenciálu členů rodiny přiměřeně reagovat na potřeby dětía zvládání úkolů a očekávání vůči rodině ze strany sociálního prostředí. Problémy této cílové skupiny často pramení z toho, že děti očekávají emoční a sociální podporu rodičů, té se jim ale nedostává, protože jejich rodiče se během vlastního dětství nenaučili od svých rodičů vnímat chování dětí a s porozuměním na ně reagovat. Rodiče potom nemají pochopení pro běžné potřeby dětí. Dále se tyto rodiny potýkají s finančními problémy různého původu a s nimi spojené problémy s hospodařením s penězi, bydlením apod.

V rámci těchto rodin se jedná i o děti a mládež ohrožené společensky nežádoucími jevy. Jedná se zejména o děti z romského etnika a o děti zažívající nepříznivé sociální situace. Nepříznivá sociální situace pramenící z konfliktní společenské situace. Cílová skupina se kvůli svému chování či jednání ocitá v rozporu se společenskými, právními a kulturními normami (šikana, vandalismus, útěky z domova, drobná kriminalita, generační konflikty, konflikty v místní komunitě, zneužívání návykových látek, rasismus, záškoláctví a vyloučení ze školy).

 

Dále se jedná děti a mládež nacházející se v obtížné životní situaci (rozpad rodiny, partnerské krize rodičů, životní krize, a další obtížné události v rodině, ve škole nebo mezi vrstevníky). Tuto skupinu charakterizují také omezující životní podmínky (nepodnětné psychosociální prostředí a z něho plynoucí izolovanost jedince, neschopnost jedince navázat vztah, absence zájmů, absence citlivosti, pasivní životní stereotypy a malé možnosti k aktivnímu uplatnění v sociálně akceptovaných činnostech).

 

Etnické menšiny: Tato cílová skupina, v našem případě Romové, se v našem zařízení prolíná s výše uvedenou cílovou skupinou, avšak má svá určitá specifika. Nejvíce pozorujeme odlišné vzorce chování a jednání Romů (oproti příslušníkům majority). Výrazným znakem romského společenství je soudržnost. Ve škole se toto specifikum často projevuje tím, že pro romské děti je těžké, když mají pracovat samostatně. Daleko bližší je jim spolupráce - pro
romskou rodinu je typické, že se vše řeší „u kulatého stolu“, pohromadě. Kvůli tomu mívají romské děti potíže se školní docházkou. Dále pozorujeme vyšší ,,citovou spontánnost a výrazný temperament“. To je zřejmé zejména v  živé gestikulaci, hlasitém hovoru a také užíváním vulgarismů. Pro romské děti a jejich rodiče je kromě temperamentu, horší soustředěnosti, bezprostřednosti či hluku, specifická i ve větší míra agrese. Další, námi pozorované specifikum, je orientace na přítomnost a minimální zájem o budoucnost. Čas se u Romů omezuje pouze na rozměr aktuálně prožívané přítomnosti. Z toho ve většině případů pramení problémy a konflikty, které jsou po čase řešeny v naší poradně.

Rodinné prostředí vykazuje nízkou úroveň sociálně kulturního postavení. Příslušníci této cílové skupiny jsou často ohrožování sociálně patologickými jevy. Tuto problematiku pozorujeme u našich uživatelů zejména v užívaní legálních návykových látek už u dětí mladšího školního věku a v brzké sexuální aktivitě uživatelů.

 

Služby SASRD KAPA jsou uživatelům poskytovány zejména terénní formou přímo v místě jejich bydliště (ubytovna Lorec a další ubytovny v Kutné Hoře, a jejich okolí), Lorecká 57, 284 01 Kutná Hora. Zde máme zřízeno Centrum Kapa, při organizaci Od kořenů z.s. Pro provoz jsou zde k dispozici: kancelář, která současně slouží jako poradenská místnost a zázemí pracovníků, plně vybavená a pro účely poskytování sociálních služeb uzpůsobená herna/ klubovna, PC kout pro uživatele s připojením na internet, šatna, koupelna, WC pro uživatele a samostatně uzamykatelná spisovna. SASRD Kapa se nachází ve specifickém prostředí, kterým je areál ubytovny Lorec Kutná Hora, která platí za místní vyloučenou lokalitu. Rodiny, které zde bydlí, z velké části nevyužívají dostupné sociální služby ve městě. Bylo proto žádoucí, aby byla služba dostupná přímo ve vyloučené lokalitě

Specifikem KAPA – SASRD je tedy práce s klienty převážně romského etnika v prostředí ubytoven.

 

Kapacita (aktuální) sociálního poradenství je jedna rodina, kapacita Minikapíku je max. 8 dětí, vždy v jednom okamžiku.

Celková kapacita ambulantní formy poskytování v klubovně je 30 klientů za den. Kapacita konzultačních hodin je jedna rodina a kapacita Minikapíku je max. 8 dětí, vždy v jednom okamžiku. Kapacita interaktivních seminářů, besed je max. 15 osob .

 

Provozní doba

PROVOZNÍ DOBA KAPA - SASRD

 

dopoledne

odpoledne

pondělí

9:00 – 11:00

Konzultační hodiny dle dohody

úterý

9:00 – 11:00

Konzultační hodiny dle dohody

středa

zavřeno

zavřeno

čtvrtek

9:00 – 11:00

Konzultační hodiny dle dohody

pátek

zavřeno

13:00 – 15:00

sobota

zavřeno

zavřeno

neděle

zavřeno

zavřeno

 

Úhrada služeb

Cena za poskytované služby je stanovena s ohledem na § 30, vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění.

 

Základní činnosti, ve výše uvedeném rozsahu úkonů a základní sociální poradenství je uživatelům poskytováno zdarma.

 

Ukončení poskytované služby

Smlouva může být vypovězena ze strany klienta i poskytovatele. Podmínky pro vypovězení smlouvy jsou uvedeny přímo ve „Smlouvě o poskytování sociální služby“. Pokud je smlouva vypovězena stranou poskytovatele, je klientovi poskytováno sociální poradenství, v rámci kterého je informován o jiných možnostech řešení své situace – např. odkazován na jiné sociální, nebo běžně dostupné komerční služby.

 

V Bylanech dne 1.9.2015

 

Zpracovala: Mgr. Kateřina Voháňková – sociální pracovník

Schválila: Hana Kvasilová – předseda z.s.